REMETE SZENT ANTAL
251/52. - 356.
Aki rászánja magát, hogy annak a Szent Antalnak az életét kutassa, akinek a kereszténység a legrégibb időtől fogva a ,,Nagy'' megtisztelő jelzőt adta, készüljön föl jónéhány meglepetésre. Még ha elutasítja is az egész csodás színjátékot, amely körülfonja az Antal-legendát, kénytelen lesz számos dolgot csodálkozással tudomásul venni. Tulajdonképpen már az is szinte érthetetlen, hogy több mint 1600 év után még mindig emlegetik a nevét. Hiszen Antal csak egy szegény közép- egyiptomi fellah, földműves volt, és nem vitt végbe semmiféle történelemalakító tettet, mint ahogyan nagy államférfiak vagy egyházi kiválóságok szokták. És mégis csak ,,csodára'' gondolhat az ember, amikor alaposabb vizsgálódás után látja, hogy neve milyen mélyen belevésődött az osztatlan kereszténység történetébe, hogy alakjából micsoda magával ragadó erő áradt, amely sok kortársát is elbűvölte; s amikor fölismeri, hogy ez a világtól futó remete, aki egyre nagyobb magányra törekedett, indította el a monasztikus élet hatalmas mozgalmát, amely a külső és belső támadások dacára sok-sok évszázadon át fennmaradt, és még ma is töretlen. És ha az ember azt is tudja, hogy éppen az európai kereszténység -- különösen a 14. és 18. század között -- a Szent Antal-tiszteletnek hányféle változatát hozta létre, akkor önkéntelenül szeretne közelebbit és pontosabbat tudni erről az emberről.
Antalról
azonban nemcsak a legendák elbeszélései állnak rendelkezésünkre, hanem
cáfolhatatlan, történelmi súlyú tanúbizonyságok is, amelyeket nyugodtan
összevethetünk régi korok más történelmi személyiségeiről tanúskodó
forrásokkal. Ez ugyan nem állítható minden megszorítás nélkül arról az
Antal-életrajzról, amelyet Alexandriai Szent Atanáz érsek 365 táján,
tehát alig tíz évvel a nagy szerzetes atya halála után írt. Ez az antik
regényformát követő életrajz ugyanis túlságosan célzatos irat ahhoz,
hogy történelmi utalásaiban gyanútlanul meg lehessen bízni. Nagyon is
világosan fölismerhető a szándék, hogy a szerzője keresztény hősi
eposzt akart írni.
Rajta kívül vannak azonban megbízható
tanúságtevők a 4. század szerzetesi irodalmából, különösen Pakhomiosz
írásai. Ott van azután az a hét levél, amely Antaltól ránk maradt.
Ezekben egyénisége természetesen háttérben marad a tárgyalt kérdések
mellett. Mindenekelőtt az Atyák mondásai (Apophtegmata Patrum) címen
ismert nagy gyűjteményben találhatók tetemes számban Antal mondásai,
amelyekből jobb képet kapunk egyéniségéről, mint hosszú beszédekből
vagy beszámolókból.
Amikor Antal 251-ben vagy 252-ben
megszületett Koméban, Közép- Egyiptom egyik falujában, a régi
kereszténység éppen talán legsúlyosabb megpróbáltatását élte át. A kereszténység vállalása
életveszélyt jelentett. Aki meg akart maradni kereszténynek, annak
állandóan készen kellett lennie a vértanúságig való helytállásra.
Antal
jómódú házban nőtt föl. Amikor húsz éves lett, meghaltak szülei, és
ráhagyták a családi örökséggel való gazdálkodást és a húgáról való
gondoskodást. De egyszer csak történt valami, ami egy csapásra véget
vetett annak, hogy a fiatalember csak úgy békésen éldegéljen a
világban. Egy alkalommal a szentmisén az igehirdetésre figyelve
hirtelen belévágott a fölismerés, hogy neki szól az, amit a lektor Máté
evangéliumából éppen olvasott: ,,Ha tökéletes akarsz lenni, add el,
amid van, az árát oszd szét a szegények között... Aztán gyere, és
kövess engem!'' Az ige nem volt ismeretlen előtte, de az ifjú Antal úgy
érezte, hogy akkor és ott hangzik el először, és egyenesen a szívébe
kiált. Olyan ellenállhatatlan ereje volt a szónak, hogy követnie
kellett. Úgy tett, amint hallotta: eladta a családi birtokot, és ami
nem volt szükséges a húgáról való gondoskodáshoz, a szegényeknek adta.
Azután megkezdte az új életet, amelyről még nem is sejtette, hová fogja
őt vezetni.
Hogy miből is áll a ,,lelki élet'', teljesen
ismeretlen volt előtte. Mi okosabbat tehetett volna hát, mint hogy
utánozza azokat, akiket a keresztény közösségben különösen jámbor
embereknek tartottak: az ,,aszkéták'' voltak ezek, akik Istennek tetsző
életet akartak élni, ki- ki a maga módján. Hozzájuk hasonlóan Antal is
visszavonult a hétköznapi élettől, és teljesen a vallásos
gyakorlatoknak adta át magát, elsősorban a zsoltár-imádkozásnak.
Kezdetben még a falu közelében lakott. Aztán hamarosan a líbiai
sivatagban egy sziklasírban húzta meg magát, majd később egy omladozó
kastély romjai között. Egy barátja hordta neki a nélkülözhetetlen
szűkös eledelt. Ettől eltekintve minden összeköttetést megszakított a
külvilággal. De minél inkább eltépte a földi ragaszkodások kötelékeit,
annál elviselhetetlenebb lelki támadások érték. Ősi keleti elképzelések
szerint -- aminek visszhangját Jézus megkísértésének történetében is
megtaláljuk -- a sírok és az elhagyott helyek, mindenekelőtt pedig a
sivatagok a démonok hazája voltak. Antal ebbe a birodalomba hatolt be,
és ott épített ki magának szállást. Hogyan is történhetett volna
másképpen, mint hogy a démonok támadást indítottak ellene. Antal pedig
- az apostol intelmének megfelelően - ,,Isten teljes fegyverzetét''
öltötte magára, hogy ,,a sátán cselvetéseinek ellenállhasson''. Így ő lett a győztes. Amikor végül húsz év után ismét az emberek
közé ment, úgy jelent meg előttük, mint bölcs férfi, aki ,,ismeri a
mélységes titkokat és telve van Istennel'' (Antal élete). A szigorú
önsanyargatások ellenére nem tört össze a teste. Arcán azoknak a
hatalmas tapasztalatoknak fénye tükröződött, amelyek bensőleg
átalakították.
Nevét hamarosan fölkapta a hír. Mindenfelől
özönlöttek hozzá az emberek, akik imáiba ajánlották magukat, vagy
szerzetesi életet akartak élni az ő vezetése alatt. Antal nem tudta a
kérők ostromát elhárítani. A közeli és távoli környéken mindenfelé
remeteségek nőttek ki a földből. Így a világ elől menekülő remetéből a
,,szerzetesek atyja'' lett.
Bármennyire szerette
is Antal a sivatagot és az Istenben elmerült magányos életet, abban
semmi sem akadályozta meg, hogy az emberek közé menjen, ha a
kereszténység napi problémái úgy kívánták. Ez történt, amikor Maximinus
Daja császár idejében (308 táján) az alexandriai börtönökben sínylődő
hitvallókat erősítette a hitükért vívott harcukban. Egy másik
alkalommal, élete vége felé, püspök-barátja, Atanáz kérésére ment a
fővárosba, hogy nyilvánosan föllépjen az ariánusok ellen. De ezt
igazolja a már említett vonzerő is, amelyet Antal a lakosság minden
rétegére gyakorolt, föl egészen a magas klérusig és a császári udvarig.
Maga Konstantin és gyermekei is leveleztek vele.
90 éves elmúlt
már, amikor útra kelt, hogy szemtől szemben láthassa a másik nagy
remetét, Pált (lásd január 15-én). Találkozásukat Szent Jeromos
leírásából ismerjük.
356-ban halt meg Antal, 105 éves korában. A
sírja - mivel kérte testvéreit, hogy titokban temessék el - 200 éven
át ismeretlen volt. 561-ben megtalálták, ereklyéit Arles-ban, a Szent
Julien-templomban őrzik.




Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése