A II. Vatikáni Zsinat
NOSTRA AETATE kezdetű nyilatkozata
az Egyház és a nem keresztény vallások kapcsolatáról (részletek)
1. Korunkban, amikor az emberi
nem egysége napról napra szorosabbá válik és sokasodnak a különböző
népek közötti kapcsolatok, az Egyház fokozott figyelemmel veszi
szemügyre, milyen kapcsolata legyen a nem keresztény vallásokkal. Mivel
feladata, hogy az emberek, sőt a népek közötti egységet és szeretetet
ápolja, most elsősorban azt veszi fontolóra, ami az emberekben közös és
közösségre vezeti őket.
Az
emberek a különböző vallásoktól várnak választ az emberi lét
rejtélyeire, melyek ma épp úgy, mint régen a szíve mélyén
nyugtalanítják az embert: mi az ember? Mi az élet értelme és célja? Mi
a jó és mi a bűn? Honnan ered a szenvedés és mi a célja? Melyik út
vezet az igaz boldogsághoz? Mi a halál, az ítélet és a halál utáni
megfizetés? S végül mi az a végső és kimondhatatlan misztérium, mely
átöleli létünket, melyből eredünk, s mely felé tartunk?
2.
A népeknél a legősibb koroktól fogva napjainkig megtalálható annak a
titokzatos erőnek bizonyos észlelése, mely jelen van a dolgok
folyamatában és az emberi élet eseményeiben, sőt, olykor ismernek egy
Legfőbb Lényt, s még Atyát is. Ez az észlelés, illetve elismerés
bensőséges vallási érzülettel hatja át életüket. A kultúra haladásához
kapcsolódó vallások pedig egyre árnyaltabb fogalmakkal s mind
kiműveltebb nyelvezettel igyekeznek válaszolni ugyanezekre a kérdésekre.
Így
hinduizmusban az emberek az isteni misztériumot kutatják, s
kimeríthetetlen gazdagságú mítoszokkal és a bölcselet mélyreható
törekvéseivel fejezik ki, szabadulást keresnek létünk nyomorúságaiból
aszketikus gyakorlatokkal, elmélyült meditációval, vagy szerető
bizalommal Istenhez menekülve.
A buddhizmus különféle formáiban
fölismerik e mulandó világ radikális elégtelenségét, s olyan utat
tanítanak, melyen az emberek áhítatos és bizakodó lelkülettel elérhetik
a tökéletes szabadság állapotát, vagy a saját törekvésükkel, illetve
felsőbb segítséggel a megvilágosodás legfelső fokára juthatnak.
A katolikus Egyház semmit sem utasít el abból, ami
ezekben a vallásokban igaz és szent. Őszinte tisztelettel szemléli
ezeket az élet- és magatartásformákat, tanításokat és erkölcsi
parancsolatokat, melyek sokban különböznek attól, amit ő maga hisz és
tanít, mégis nem ritkán tükrözik annak az Igazságnak sugarát, aki
megvilágosít minden embert. De szüntelenül hirdeti és hirdetnie is kell
Krisztust, aki "az út, az igazság és az élet" (Jn 14,6), akiben az emberek megtalálják a vallásos élet teljességét, s akiben Isten mindeneket kiengesztelt önmagával.
Búzdítja
tehát gyermekeit, hogy okosan és szeretettel folytatván a párbeszédet
és együttműködve más vallások követőivel, tanúskodjanak a keresztény
hitről és életről; s ismerjék meg, becsüljék és támogassák a náluk
található lelki, erkölcsi és társadalmi-kulturális értékeket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése