Szentatyám!
Veszem magamnak a bátorságot, hogy közvetlenül forduljak Önhöz, mert vérzik a szívem, amikor látom, hogy egyházunk közel áll ahhoz, hogy szakadékba zuhanjon. Bocsássa meg egészen gyerekes őszinteségemet, amire engem egyrészt „Isten gyermekeinek szabadsága” kötelez, melyre Szent Pál apostol szólított fel bennünket, másrészt az a szenvedélyes szeretet, amelyet az egyház iránt érzek. Kérem, bocsássa meg a levél riasztó hangvételét is, mert azt hiszem, hogy „öt perccel 24 óra előtt vagyunk”, és a helyzet olyan, hogy nem lehet tovább várni.
Először is engedje meg,
hogy bemutatkozzam. Melkita rítusú egyiptomi-libanoni jezsuita vagyok, és
hamarosan betöltöm a 76. évemet. Három éve a kairói jezsuita kollégium rektora
vagyok, miután előzőleg a következő feladatokat kellett ellátnom: az
alexandriai jezsuiták elöljárója, az egyiptomi jezsuiták regionális elöljárója,
kairói teológiaprofesszor, az egyiptomi Caritas igazgatója és a közel-keleti és
észak-afrikai Caritas Internationalis alelnöke. Nagyon jól ismerem az egyiptomi
katolikus hierarchiát, minthogy több évig az összejöveteleiken mint az
egyiptomi rendfőnökök elnöke vettem részt. Nagyon személyes kapcsolataim vannak
a hierarchia mindegyik tagjával, néhány közülük volt tanítványaim. III. Senuda
pápát (kopt ortodox pátriárkát) személyesen ismerem, és viszonylag rendszeresen
találkozom vele.
Ami az európai katolikus
hierarchiát illeti, többször volt alkalmam egyes tagjaival személyesen
találkozni, így König, Schönborn, Daneels bíborosokkal, Kothgasser érsekkel,
Kapellari és Küng megyés püspökökkel, más ausztriai és európai püspökökkel. Ezekre
a találkozókra évi előadókörútjaimon került sor Európa különböző országaiban, Ausztriában,
Németországban, Svájcban, Magyarországon, Franciaországban, Belgiumban…Ezeknek
az utazásoknak a során nagyon különböző közönséget kell megszólítanom, mint ahogy
különböző médiumokban is szerepelek (újságok, rádió, televízió). Ugyanezt
teszem Egyiptomban és a Közel-Keleten is.
Négy földrész mintegy 50
országában jártam, és mintegy 30 könyvet publikáltam 15 nyelven, főként
franciául, arabul, magyarul és németül. 13 könyvemből német nyelven talán
olvasta Ön az „Isten fiai, Isten leányai” címűt, amelyet Ön barátjától, a
bajorországi Erich Fink atyától kapott.
Nem azért mondom ezt,
hogy büszkélkedjek, hanem azt akarom ezzel kifejezni, hogy a szavaim az
egyetemes egyház és annak mai, 2007. évi helyzete valódi ismeretén alapulnak.
Most rátérek ennek a
levélnek a tárgyára, és ebben igyekszem lehetőleg rövid, világos és objektív
lenni. Először is néhány megállapítás, amelyek egyáltalán nem merítik ki a
témát:
-A vallásgyakorlás folyamatosan
visszaesik. Az európai és kanadai templomokat már csak időskorúak látogatják
egyre csökkenő számban, akik hamarosan teljesen el fognak tűnni. Akkor pedig
nem marad más hátra, mint ezeket a templomokat bezárni, vagy múzeumokká,
mecsetekké, klubokká, városi könytárokká átalakítani, ahogy ez már meg is
történik. Csodálkozom azon, hogy sok templomot mostanában teljesen felújítanak,
és nagy költséggel korszerűsítenek, azzal a szándékkal, hogy ezáltal híveket
nyerjenek. De ez az exodust nem fogja megállítani.
- A papi szemináriumok és
noviciátusok ugyanebben a ritmusban ürülnek ki, a hivatások száma meredeken
zuhan. A jövő inkább komor, és az ember azt kérdezi, ki fog a papok helyébe
lépni? Az európai plébániákat jelenleg ázsiai és afrikai papok veszik át.
- Sok pap elhagyja
hivatását, az a kisszámú pap pedig, aki még kitart – gyakran már a
nyugdíjkorhatáron túl – kénytelen több plébániát ellátni, sietve és
adminisztratív módon. Sokan közülük, mind Európában, mind a harmadik világban,
vadházasságban élnek, híveik szeme láttára, akik ezt gyakran elfogadják, és
püspökeik tudtával, akik ez ellen semmit sem tudnak tenni, tekintettel a
paphiányra.
- Az egyház nyelve
túlhaladott, anakronisztikus, unalmas, állandóan ismétlődik, moralizál, és
teljesen időszerűtlen. Egyáltalán nem arról van szó, hogy hagyni kell
sodortatni magukat az áramlattal, és demagóggá válni, mert az evangélium
üzenetét a maga kihívó botrányosságában kell bemutatni. Amire igazán szükség
van, az az „új evangelizáció”, amelyre II. János Pál pápa hívott fel bennünket.
Ez azonban éppen ellentétes azzal, amit sokan gondolnak, semmiképpen sem a
régi, ma már nem vonzó tartalmak ismételgetését jelenti, hanem megújulást, új
nyelvet, amely a hitet találóan és a ma embere számára jelentőségteljesen mutatja
be.
- Ezt csak a teológia és
a katekézis mélyreható megújításával lehet megcsinálni, amelyeket az alapoktól
kezdve újra kell gondolni és fogalmazni. Egy német szerzetes pap, akivel nemrég
találkoztam, azt mondta nekem, hogy a „misztika” szó egyetlen egyszer sem
fordul elő az új katekizmusban. Ez mélyen megdöbbentett engem. Azt kell
megállapítanunk, hogy a hitünk nagyon elvont, dogmatikus, kevéssé érinti meg a
szívet és a testet.
- Ennek következtében
számos hívő az ázsiai vallásokhoz, a szektákhoz, a New Age-hez, az evangéliumi
egyházakhoz, az okkultizmushoz és egyebekhez fordulnak. Ezen nincs mit
csodálkozni. Máshol keresik azt a lelki táplálékot, amit nálunk nem találnak,
mert az a benyomásuk, hogy kenyér helyett köveket adunk nekik. A keresztény
hit, amely valaha értelmet adott az ember életének, mára rejtvény, egy lezárt
múlt maradványa lett.
- Az erkölcs és etika
területén a tanítóhivatal dokumentumai unásig ismételgetik az olyan témákat,
mint a házasság, fogamzásgátlás, magzatelhajtás, eutanázia, homoszexualitás,
cölibátus, elváltak újraházasodása stb., ami már senkit sem érdekel, és
legfeljebb csak egy fáradt mosolyt és közömbösséget vált ki. Mindezek a morális
és pasztorális problémák többet érdemelnek, mint cáfolhatatlan magyarázatokat.
Pasztorális, szociológiai, pszichológiai, humán megközelítést igényelnek…egy,
az evangéliumhoz jobban illő vonalon.
- A katolikus egyház,
mely évszázadokon át Európa nagy nevelője volt, úgy látszik, elfelejtette, hogy
ez az Európa nagykorú, érett lett. A mi felnőtt Európánk elutasítja, hogy
kiskorúként kezeljék. Egy Mater et Magistra szerepben fellépő egyház
paternalista stílusa végleg meghaladott, és ma már nem vonzó. A mi
keresztényeink megtanultak önállóan gondolkodni, és nem nyelnek le mindent,
amit eléjük tesznek.
- A korábbi katolikus
nemzetek – Franciaország, „az egyház legidősebb leánya” vagy az ultrakatolikus
francia ajkú kanadai Quebec – 180 fokos fordulatot tettek, ateizmusba,
antiklerikalizmusba, agnoszticizmusba és közömbösségbe süllyedtek. Más európai
országokban ez most van folyamatban. Megállapíthatjuk, hogy minél erősebben
„anyáskodott” az egyház egy nép fölött a múltban, annál hevesebb az utóbbi
ellene forduló reakciója.
- Nyugtalanítóan
visszaesett a párbeszéd más egyházakkal és vallásokkal. A fél évszázaddal
ezelőtt elért haladást ma megkérdőjelezik.
Az egyház kétféle választ
ad ezekre a nyomasztó megállapításokra:
-
Megpróbálja
minimalizálni a szituáció súlyát, és azzal vigasztalni magát, hogy
őskonzervatív szárnyában és a harmadik világon bizonyos megújulás
tapasztalható.
-
Istenbe
helyezi bizalmát, aki őt húsz évszázadon keresztül megtartotta, és képes
ugyanúgy segíteni neki ennek az új válságnak a leküzdésében, ahogyan azt a
korábbiaknál is tette. Hiszen az egyház megkapta az örök élet ígéretét!
Én erre a következőképpen válaszolok:
-
Nem a múltra
támaszkodva, annak törmelékeit összegyűjtve fogjuk megoldani a ma és a holnap
problémáit.
-
A harmadik
világ látszólagos vitalitása csalóka. Minden valószínűség szerint ezek a fiatal
egyházak előbb-utóbb meg fogják tapasztalni ugyanazt a válságot, amelybe a régi
európai kereszténység esett bele.
-
A korszerűség
megkerülhetetlen, és az egyház azért került ilyen válságba, mert ezt
elfelejtette. A II. vatikáni zsinat megpróbálta behozni a négy évszázados
lemaradást, de az embernek mégis az a benyomása, hogy az egyház az akkor megnyitott
ajtókat lassan ismét becsukja, és megpróbál inkább a tridenti és az 1. vatikáni
zsinathoz alkalmazkodni, mint a 2.-hoz. Emlékezzünk II. János Pál pápa többször
ismételt figyelmeztetésére: a 2. vatikánumnak nincs alternatívája!
-
Meddig folytatjuk
a struccpolitikát, és meddig dugjuk a homokba a fejünket? Meddig vonakodunk a
tényekkel szembenézni? Meddig akarjuk a homlokzatot őrizni, amely már senkit
sem téveszt meg? Meddig zárkózunk el minden kritika elől, ahelyett hogy bennük
a megújulás egyik esélyét látnánk? Meddig fogjuk sohanapjára halasztani a
reformot, amely már az ajtón kopogtat, és amelyet olyan régóta nem engedünk be?
-
Az egyház
csak akkor teljesítheti megbízatását, hogy a világ világossága, a föld sója és
élesztő legyen, ha határozottan előre néz és nem hátra. De sajnos azt kell megállapítanunk,
hogy míg évszázadokig élen járt, ma korunk mögött kullog.
-
Megismétlem,
amit levelem elején mondtam: „Öt perccel 24 óra előtt vagyunk”. A történelem
nem vár, különösen nem a mi felgyorsult korunkban.
-
Minden
gazdasági vállalkozás, amely deficites vagy diszfunkciót mutat, azonnal
szakértőkhöz fordul, igyekszik összeszedni magát, és minden erejét a válság
leküzdésére mozgósítja.
-
Miért nem
tesz az egyház ugyanígy? Miért nem mozgósítja minden élő erejét egy radikális
aggiornamento érdekében? Miért?
-
Lustaság,
gyávaság, büszkeség, a fantázia és a kreativitás hiánya, bűntudatos kvietizmus
abban a reményben, hogy az Úr majd intézkedik, és hogy az egyház látott már hasonlókat a
múltban?
-
Krisztus arra
figyelmeztet bennünket az evangéliumban: „A sötétség fiai sokkal ügyesebbek az ő
dolgaikban, mint a világosság fiai…”
Mit tegyünk?
A mai egyháznak
kötelezően és azonnal háromszoros reformra van szüksége:
- Egy teológiai és
katekétikai reformra, hogy újragondoljuk hitünket és azt korszerűen
újrafogalmazzuk. Egy olyan hit, amely már semmit sem jelent, amely az emberi
életnek nem ad értelmet, üres díszlet, fölösleges szuperstruktúra, amely
összeomlik – ami ma meg is történik.
- Pasztorális reform,
hogy a meghaladott struktúrákat az alapoktól újra megfogalmazzuk.
- Spirituális reform,
hogy a misztikát új életre keltsük, és a szentségeket újraértelmezzük,
egzisztenciális értelmet adjunk nekik, és az életünkbe bevonjuk. Ehhez sok
mondanivalóm lenne.
Az egyház ma túlságosan
hivatalos, hivataloskodó. Az az ember benyomása, hogy az intézmény megfojtja a
karizmát, és hogy végül csak a külső stabilitás, a tiszteletre méltó felszín, a
homlokzat számít. Nem áll fenn annak a veszélye, hogy egy napon Jézus úgy fog velünk
bánni, mint a „fehérre meszelt sírokkal” (Mt 23, 27)?
Végezetül javaslom egy
általános szinódus összehívását a világegyház szintjén, amelyen minden
keresztény részt vehetne – katolikusok és más keresztények – hogy őszintén és
világosan megvizsgálják a fenti és minden más javaslatot. Egy ilyen szinódus,
amely három évig tartana, egy általános gyűléssel zárulna – kerüljük a „zsinat”
fogalmat -, amely összegzi az eredményeket, és azokból következtetéseket von
le.
Szentatyám, levelemet
azzal a kéréssel zárom, hogy bocsásson meg őszinteségemért és merészségemért,
és kérem az Ön atyai áldását. Engedje meg, hogy elmondjam még, hogy ezeket a
napokat Önnel töltöm, a Názáreti Jézus című könyvének köszönhetően, amely lelki
olvasmányaim és napi meditációim tárgya.
Őszinte szövetséggel az
Úrban
Graz, 2007. július 18.
P. Henri Boulad
1 megjegyzés:
Nagy köszönet a magyar fordításért!
Megjegyzés küldése